Ontdek Midden-Groningen (OMG) zet zich in voor het bekend maken van toeristische voorzieningen in Midden-Groningen. Dit kunnen musea, theaters en evenementen zijn, maar ook hotels, natuurgebieden, routes, kerken, molens en winkels. Het aantal voorzieningen in de gemeente is groot, maar soms nog (te) onbekend. Op allerlei manieren zet OMG zich in om meer bekendheid te geven aan al die pareltjes in deze gemeente.
Ontstaan
Midden-Groningen is een fusie van de voormalige gemeentes Hoogezand-Sappemeer, Menterwolde en Slochteren. Per 1 januari 2018 is OMG de opvolger van de VVV’s in Hoogezand, Sappemeer en Slochteren. In Midden-Groningen zijn sinds die tijd geen fysieke VVV kantoren meer. In plaats daarvan maakt OMG online en via toeristische ondernemers promotie voor het gebied. Drukwerk zoals folders en Uit Agenda’s liggen verspreid door de gemeente bij diverse toeristische, recreatieve en culturele locaties. Iedereen die op zoek is naar toeristische informatie over Midden-Groningen of zelf werkzaam is in deze sectoren, kan contact opnemen voor meer informatie.
Werkzaamheden
Met behulp van subsidie van de gemeente Midden-Groningen en bijdragen van ondernemers voert OMG haar werkzaamheden uit, waaronder:
- Alle voorzieningen verzamelen op de website Visit Groningen. Hierop is ook de Uit Agenda van de regio te vinden
- Rubrieken en persberichten maken voor kranten zoals De Regiokrant en de HS krant
- Uitbrengen papieren Uit Agenda, twee keer per jaar. Deze wordt verspreid over 150 adressen met een oplage van ca. 7.500 stuks
- Ontwikkelen, maken en verspreiden folders over wat er allemaal te doen is in Midden-Groningen en speciale uitgaven zoals routes, Terrasjeskaart en Buitenspeelkaart
- De Facebookpagina ‘Ontdek Midden-Groningen’ bereikt per maand 35.000 à 50.000 personen. Naast gewone berichten zet OMG ook Facebookmarketing (betaalde berichten) in voor haar leden.
- Ondersteunen evenementen
- Vraagbaak voor leden op het gebied van social media, evenementen, subsidies, routes etc.
- Regelmatig is OMG te vinden op beurzen en evenementen om de regio en haar leden te promoten
- Evenementen doorgeven aan Marketing Groningen en zorgen dat Midden-Groningen als regio en de toeristisch-recreatieve ondernemers zo goed mogelijk op Visit Groningen en in hun magazines zijn vertegenwoordigd
- Leden met elkaar in contact brengen en nieuwe dingen leren door bijeenkomsten te organiseren
- Samen met de gemeente Midden-Groningen kijken hoe toerisme te stimuleren inclusief het organiseren van passende bijeenkomsten en workshops
- Waar nodig de belangen behartigen van de leden
- OMG werkt samen met andere ondernemersverenigingen in de regio en heeft regelmatig overleg met Marketing Groningen en de andere regiomarketingorganisaties
Organisatie
Ontdek Midden-Groningen is een vereniging met een bestuur en een uitvoerende staf, bestaande uit drie personen. Het bestuur vergadert minimaal zes keer per jaar en bestaat uit actieve leden die de regio een warm hart toedragen. De dagelijkse werkzaamheden worden verricht op kantoor in Slochteren.
Het team bestaat uit:
Marleen Godlieb – directeur
Anna de Vries – projectmanager
Mary Offman – officemanager
Het bestuur bestaat uit;
Rob Bezema – voorzitter
Tetdy Stol – penningmeester
Tjibbe Brandsma – secretaris
Salome de Vries – lid
Nynke Mekkes-van Hoorn – lid
